Projects 2013 

- operating system 2MW 
  windmill

- renovation policlinics

- construction operating rooms 

- pharmafilter hospital

- cardiologic centre 

- hydrogen powered longboat

- hydrogen gasstation

Hydrogen is a chemical element with chemical symbol H and atomic number 1. With an atomic weight of 1.00794 u, hydrogen is the lightest element on the periodic table. Itsmonatomic form (H) is the most abundant chemical substance in the universe, constituting roughly 75% of all baryonic mass.[7][note 1] Non-remnant stars are mainly composed of hydrogen in its plasma state.  .

Tankstation waterstof


waterstof

Sloops hydrogen

We built in record time two propelled with a hydrogen fuel cell.A unic accomplishment that was nowhere previously realized. Both boats are certified and delivered to the end user  in March 2014.

One customer is Holland International Canal boats from Amsterdam and the other one is IP Marine rental from Kortgene (South West Holland) .

http://www.waterstofnet.eu/toepassingen/maritiem.html 

InnovénTeQ maakt duurzame technologie toepasbaar

Waterstof is een serieuze duurzame energiedrager welke door de Europese Commissie als goed alternatief wordt beschouwd voor de fossiele brandstoffen. Dit is de reden dat Europa jaarlijks veel investeert in de ontwikkeling van deze brandstof en de daarvoor noodzakelijke technologische innovatie.

 InnovenTéQ voert sinds eind 2013 het projectmanagement voor een waterstofproject. Alvorens deze rol op zich te nemen heeft InnovénTeQ als tendermanager eerst met succes de Europese aanbesteding  kunnen omzetten in een gunning aan onze opdrachtgever.

Interreg

Het project valt onder de noemer INTERREG (http://www.grensregio.eu/interreg/ ). Eén van de meest complex aanbestedingstrajecten. Omdat er enorm veel geëist wordt van de kwaliteit van de administratie. Het project wordt dus gefinancierd met Europees geld en wordt uitgevoerd in opdracht van WaterstofNet (http://www.waterstofnet.eu/) uit Belgie.

Niet-duurzame waterstof

Waterstof kan uit verschillende bronnen worden geproduceerd. Globaal zijn deze bronnen op te delen in niet-duurzaam (fossiel, nucleair) en duurzaam (e.g. zon, wind). 

Waterstof uit fossiele bronnen
Waterstof uit fossiele brandstoffen als aardgas, olie en kolen wordt verkregen met hoge temperatuur reforming processen. De productie van de energiedrager “waterstof” uit bijvoorbeeld de primaire brandstof aardgas gaat gepaard met energieverlies. Met de tussenstap waterstof is een ketenvoordeel te behalen wanneer het energieverlies bij het maken van waterstof uit fossiele brandstoffen wordt gecompenseerd door de winst bij de omzetting van waterstof in de geavanceerde omvormers naar elektriciteit of een andere vorm van energie. Met andere woorden: in zo’n geval kan het energieverlies bij de omzetting van primaire naar secundaire energiedrager worden gecompenseerd door een efficiëntere omzettingstap in het vervolg van de keten. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de verbranding van waterstof in een geavanceerde verbrandingsmotor of de omzetting in een brandstofcel een hoger rendement oplevert dan die voor conventionele technieken. 

Duurzaam waterstof

Waterstof wordt ook geproduceerd door middel van de elektrolyse van water met behulp van hernieuwbare elektriciteit uit zon, wind of waterkracht. 

Waterstof uit zon en wind

Waterstof uit windenergie 
Met elektriciteit uit wind- en zon energie kan waterstof worden gemaakt door elektrolyse van water. De prijs van de elektriciteit van windenergie en de benodigde investeringen voor systeemcomponenten zijn nu nog te hoog voor marktconforme waterstof. Dat kan veranderen als er doorbraken komen in de reductie van kosten van elektrolysers, opslageenheden en brandstofcellen. De productie en opslag van waterstof uit windelektriciteit voor de energievoorziening is evenwel nu reeds van belang voor locaties waar de aanvoer van brandstoffen erg duur is en waar geen goede gas- en elektriciteitnetten beschikbaar zijn. 

Waterstof uit zonne-energie
Voor het elektrolyseproces kan ook elektriciteit uit zonnepanelen benut worden.

Foto-elektrochemie 
Foto-elektrochemische omzetting van zonlicht in waterstof is een concurrerende technologie van PV elektriciteit in combinatie met elektrolyse op de lange termijn. De energie van de lichtfotonen wordt bij dit proces direct gebruikt om waterstofmoleculen uit water vrij te maken.

 

 


Sloepen op waterstof 

We bouwden in recordtijd 2 sloepen om naar een waterstofaandrijving met een brandstofcel.Iets dat nog nergens eerder gerealiseerd werd. De beide sloepen zijn in maart 2014 gecertifieerd opgeleverd aan de eindgebruiker.

Eén klant is Holland International Rondvaartboten uit Amsterdam en de andere is van verhuurbedrijf IP-Marine uit Kortgene welke op het Veerse Meer sloepen verhuurt.

http://www.waterstofnet.eu/toepassingen/maritiem.html 

toont meer details zien van dit project.

 Hydrogen Xperiance (HX)

De Hydrogen Xperiance (HX) is een rondvaartsloep van het type ‘Vlet 700’. Reeds eerder is de sloep uitgerust met een brandstofcel op waterstof, maar binnen het Interreg-project "Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland" zal de aandrijving worden gemodificeerd naar de laatste stand van de techniek. Onder andere de modernisering naar industriële standaarden van stuursysteem, elektronica en bekabeling en de ombouw van de waterstofopslag zijn onderdeel van dit project. Belangrijk is dat het vaartuig als testplatform in de provincie Zeeland 500 vaaruren zal worden getest, zodat de resultaten kunnen worden vertaald naar bijkomende toepassingen in de regio.

In cijfers 


Vaartuig: Vlet 700, 7,26 m x 2,30 m x 0,60 m (L x B x D) 
Te ontwikkelen drijflijn: PEM-brandstofcel (1,2 – 2 kW), 
accu’s (48 V, 230 Ah) 
Opslag waterstof: 200 bar, 4 flessen van 30 liter (watervolume) 

 WECO Sloep

 

 

 

De WECO 635 is een sloep voor verhuur in Zeeland voor recreatieve toepassingen. Actueel is de sloep met een dieselelektrische voortstuwing beschikbaar, waarbij de energie opgeslagen is in batterijen. Om de autonomie van de sloep te verhogen wordt binnen het Interreg-project "Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland"de WECO uitgebreid met een zogenaamde range extender op basis van een met waterstof gevoede brandstofcel. Deze waterstof aangedreven sloep biedt interessante markt-perspectieven voor sloepen tussen 6 en 11 meter lang. Het einddoel is een module te ontwikkelen om zo efficiënt mogelijk de batterij en brandstofcel aan te sturen en het veiligheids-systeem te integreren. Daarnaast zal ook het functioneren van een brandstofcel op een sloep in alle weersomstandig-heden nagegaan worden over een periode van 500 vaaruren.

In cijfers
 

Vaartuig: spitgat sloep, 6,35 m x 2,30 m x 0,55 m (L x B x D) 
Klassieke drijflijn: 11 kW diesel met 2,2 elektromotor met batterij (48 V, 55 Ah) 
Te ontwikkelen drijflijn: PEM-brandstofcel (2 – 5 kW) 
Opslag waterstof: 350 bar 

Waterstoftankstation

InnovénTeQ heeft ook een belangrijke randvoorwaarde om de sloepen te laten varen gerealiseerd. De bouw van een waterstoftankstation in Kamperland bij het Veerse meer. Dit is het 2e waterstfotankstation in NL maar het enige dat gebouwd is voor maritieme toepassingen. Het project is een samenwerking tussen Unitron, Gemeente Nood-Beveland en WaterstofNet.

Waterstof: wat en waarom? 

 

  • waterstof is een flexibele en milieuvriendelijke energiedrager 
  • brandstofcellen koppelen hoge rendementen aan geen/weinig emissies 
  • verlaging van milieubelastende emissies (post-Kyoto doelstellingen) 
  • vermindering van afhankelijkheid van fossiele brandstoffen 
  • verbetering leefmilieu (emissies, lawaai) in steden 
  • maximaliseren waarde en inzet van duurzame elektriciteit via buffering van energie via waterstof 
  • hightech ontwikkelingen betekenen bijkomende duurzame werkgelegenheid in een nieuw te ontwikkelen industrietak, die gedomineerd wordt door de noodzaak van hoogtechnologische innovaties.