Sloops hydrogen
We built in record time two propelled with a hydrogen fuel cell.A unic accomplishment that was nowhere previously realized. Both boats are certified and delivered to the end user in March 2014.
One customer is Holland International Canal boats from Amsterdam and the other one is IP Marine rental from Kortgene (South West Holland) .
http://www.waterstofnet.eu/toepassingen/maritiem.html
InnovénTeQ maakt duurzame technologie toepasbaar Waterstof is een serieuze duurzame energiedrager welke door de Europese Commissie als goed alternatief wordt beschouwd voor de fossiele brandstoffen. Dit is de reden dat Europa jaarlijks veel investeert in de ontwikkeling van deze brandstof en de daarvoor noodzakelijke technologische innovatie. InnovenTéQ voert sinds eind 2013 het projectmanagement voor een waterstofproject. Alvorens deze rol op zich te nemen heeft InnovénTeQ als tendermanager eerst met succes de Europese aanbesteding kunnen omzetten in een gunning aan onze opdrachtgever. Interreg Het project valt onder de noemer INTERREG (http://www.grensregio.eu/interreg/ ). Eén van de meest complex aanbestedingstrajecten. Omdat er enorm veel geëist wordt van de kwaliteit van de administratie. Het project wordt dus gefinancierd met Europees geld en wordt uitgevoerd in opdracht van WaterstofNet (http://www.waterstofnet.eu/) uit Belgie. Niet-duurzame waterstof Waterstof kan uit verschillende bronnen worden geproduceerd. Globaal zijn deze bronnen op te delen in niet-duurzaam (fossiel, nucleair) en duurzaam (e.g. zon, wind). Waterstof uit fossiele bronnen Duurzaam waterstofWaterstof wordt ook geproduceerd door middel van de elektrolyse van water met behulp van hernieuwbare elektriciteit uit zon, wind of waterkracht. Waterstof uit zon en windWaterstof uit windenergie Foto-elektrochemie
| Sloepen op waterstof We bouwden in recordtijd 2 sloepen om naar een waterstofaandrijving met een brandstofcel.Iets dat nog nergens eerder gerealiseerd werd. De beide sloepen zijn in maart 2014 gecertifieerd opgeleverd aan de eindgebruiker. Eén klant is Holland International Rondvaartboten uit Amsterdam en de andere is van verhuurbedrijf IP-Marine uit Kortgene welke op het Veerse Meer sloepen verhuurt. http://www.waterstofnet.eu/toepassingen/maritiem.html toont meer details zien van dit project. Hydrogen Xperiance (HX) De Hydrogen Xperiance (HX) is een rondvaartsloep van het type ‘Vlet 700’. Reeds eerder is de sloep uitgerust met een brandstofcel op waterstof, maar binnen het Interreg-project "Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland" zal de aandrijving worden gemodificeerd naar de laatste stand van de techniek. Onder andere de modernisering naar industriële standaarden van stuursysteem, elektronica en bekabeling en de ombouw van de waterstofopslag zijn onderdeel van dit project. Belangrijk is dat het vaartuig als testplatform in de provincie Zeeland 500 vaaruren zal worden getest, zodat de resultaten kunnen worden vertaald naar bijkomende toepassingen in de regio. In cijfers
WECO Sloep
De WECO 635 is een sloep voor verhuur in Zeeland voor recreatieve toepassingen. Actueel is de sloep met een dieselelektrische voortstuwing beschikbaar, waarbij de energie opgeslagen is in batterijen. Om de autonomie van de sloep te verhogen wordt binnen het Interreg-project "Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland"de WECO uitgebreid met een zogenaamde range extender op basis van een met waterstof gevoede brandstofcel. Deze waterstof aangedreven sloep biedt interessante markt-perspectieven voor sloepen tussen 6 en 11 meter lang. Het einddoel is een module te ontwikkelen om zo efficiënt mogelijk de batterij en brandstofcel aan te sturen en het veiligheids-systeem te integreren. Daarnaast zal ook het functioneren van een brandstofcel op een sloep in alle weersomstandig-heden nagegaan worden over een periode van 500 vaaruren. Waterstoftankstation InnovénTeQ heeft ook een belangrijke randvoorwaarde om de sloepen te laten varen gerealiseerd. De bouw van een waterstoftankstation in Kamperland bij het Veerse meer. Dit is het 2e waterstfotankstation in NL maar het enige dat gebouwd is voor maritieme toepassingen. Het project is een samenwerking tussen Unitron, Gemeente Nood-Beveland en WaterstofNet.
Waterstof: wat en waarom?
|